Казки-це неймовірно складні літературні твори, в яких закладений не тільки досвід людства, його уявлення про добро і зло. У казках безліч «шарів», розбираючи які відкриваєш дивовижний світ і сакральні знання свого народу.

Казки багатші і глибші міфу, який є ментально-інформаційною формою фантазійного відображення людиною світу, себе і свого життя.у книзі «таємниці російських народних казок» автори в. П. Гоч, в. Г. Мінасян і с. В. Ширяєв досліджують як російські казки охоплюють події, які протікають у всіх вимірах буття. Тонкість моменту буття в тому, що ми підійшли до граничності буття, названої горизонтом подій. Умова переходу горизонту подій народом-підняти його досвід в казках і проявити методологію тотальності як інструмент перетворення. До горизонту подій всяку систему ми бачимо зсередини, перебуваючи в ній. Після переходу горизонту подій ми бачимо систему ззовні і стаємо творчим фактором для неї.

Припустимо, ми підійшли до дверей, і у кожного є ключ. Замок-один, але кожен вставляє свій ключ і відкриває свої чарівні двері. А значить, буття відкриється у кожного своє. В цьому і полягає унікальність ключів. Хтось відкриє дуже багатий внутрішній світ, а хтось дурну рекламу по телевізору. Те, що відбувається за цими дверима, — казка. Вона у кожного своя. Що ж це за магічний ключ? у російських народних казках тотальним ключем є мудрість, яка, в залежності від внутрішнього віку, носить раціональний, ірраціональний або сакральний характер, тобто доступна і дітям, і дорослим. Ключ мудрості в тому, що вона відкриває дорогу в казку. Але мудрість — це не простий синтез знання і віри, а здатність побачити справжнє, потаємне, і в результаті зрозуміти своє призначення. При цьому мудрий не тільки бачить і знає, але і вміє застосувати своє знання в житті і жити по ньому. А для цього необхідно від ірраціонального перейти до раціонального, а в кінцевому підсумку, і до сакрального знання. Цей шлях вимагає часу і інтелектуальних зусиль, але результат внутрішнього розвитку з лишком порадує і винагородить вас.

Отже, ми визначилися, що в казках тотальним ключем є мудрість. А що ж тоді називається «ключовим вибором»? найяскравішою його ілюстрацією є віщий камінь. Віщий камінь — це сакральна система відліку, що задає шлях в залежності від вибору. Ці камені — не завжди статичні-іноді, як, наприклад, синь-камінь в переславле-залеському, вони переміщаються. Автори книги» таємниці російських казок » запропонували теорію, що подібні камені є точками перетину силових ліній світобудови, які і відновлюють положення каменів і тримають напрямок доріг. Прийшовши в таку точку, людина постає перед вибором подальшого шляху. Відсутність вибору також стає вибором, причому найбільш несприятливим.

Вершник на коні-це єднання тваринної природи подорожнього з людською. Головне для богатиря — не втратити коня в лісі, де на нього нападає вовк. Це напад вовка-перевірка богатиря на людяність, якою він приборкує дикого звіра і велить їм словом. І звір служить людині, підкорившись його силі.піти «направо» — коня втратити-піти стезей правди: перемогти в собі тварина початок початком людським, втративши при цьому енергію і сили, і слідувати суспільної праведності.піти «наліво» — значить піти стезей кривди: вивільнити свою тварину початок на шкоду людському, відкинути всі суспільні підвалини. «поїдеш наліво-вбитому бути». Це тест на підвладність інстинкту самозбереження.піти «прямо» — значить піти наікратчайшім шляхом, стезей мудрих, відкинувши і тварина, і людське заради божого. «поїдеш прямо-одруженому бути», тобто знайдеш істину. Це стезя мудрих.але крім трьох казкових напрямків є і четвертий вибір, сакральний, — шлях таємниці.